L’estació de tren
L'arribada del tren a Juneda
El 19 de setembre de 1878 s’obria al públic la línia de ferrocarril entre Juneda i les Borges, de 5,070 km, connectant per primer cop la població amb la xarxa ferroviària que s’estava creant aleshores per part de la Compañía del FC de Lérida a Reus y Tarragona. No seria fins l’any següent, concretament el 19 de maig de 1879, quan s’inaugurà el tram entre Juneda i Lleida, de 19,279 km, el qual completava la línia que connectava la capital de la terra ferma amb Tarragona. La construcció d’aquest tram durà vuit mesos i va suposar edificar el Pont de Ferro sobre el torrent de la Femosa, una obra d’estil de l’arquitectura del ferro en voga a l’Europa del moment, que posteriorment fou desmantellada.
Amb els canvis tecnològics l’edifici de l’estació deixà d’estar habitat i l’ús del carbó obrí pas a l’electrificació de la línia el 1975. Posteriorment s’habilità una zona enjardinada amb un monument dedicat al ferrocarril, probablement dels anys setanta, que demostra l’important impacte econòmic, social i cultural que tingué aquest mitjà de transport a la vila de Juneda. La proximitat amb el canal d’Urgell i l’èxit econòmic de l’oli, el tabac, la fruita o la ramaderia al llarg del temps han fet de l’estació de ferrocarrils un punt clau per al teixit empresarial local i ha deixat petjada en la configuració urbana del poble contemporani.
L'Estació
Tot i que l’estació va entrar en servei al segle XIX l’edifici actual data de 1920, una obra austera de reminiscències neoclàssiques, que fou reformada el 1980 com a sala d’espera. Destaca també l’anomenada Casilleta, una petita estança que originàriament era de fusta i usada com a estació provisional, situada al creuament entre l’antic camí de les Borges i la via, i que tenia la funció d’alberg per al guardabarrera. Precisament arran de la Setmana Tràgica de 1909, durant la qual es calà foc al tren correu de Tarragona a Lleida a l’altura de la Floresta, un grup de junedencs incendià la Casilleta motiu pel qual fou substituïda per una de pedra. En total es comptaven fins a quatre caselles més: la del Salat o d’en Simó, la d’en Xammar, la Casilla de la Reina i la de l’estació, la majoria de les quals foren enderrocades.
PUNTS D’INTERÈS
L’any 1879, s’inaugurava el Pont de Ferro, situat sobre el riu de la Femosa. Una elegant estructura reblonada que s’emmarcava en l’estil de finals del segle XIX. El pont era de grans dimensions, i es va construir així per què els enginyers de l’obra eren conscients que tot i el poc cabal del riu, en cas d’una gran riuada, havia de ser capaç de suportar el seu potencial destructiu.
Era d’un sol ull i en un sol tram. Fou definit pel poeta local Jaume Bosch Bori, com un “garbuix de ferro i art, negrosenc i rovellat”. Fou l’únic pont que no es va destruir durant la Guerra Civil.